صنعت پخش، بازوی توانمند تولید در افزایش فروش محصولات

معاون تجارت و خدمات وزارت صمت، در آیین رونمایی پنجمین نمایشگاه و کنفرانس صنعت پخش ایران که در کیش برگزار شد، با اشاره به جایگاه بالای این صنعت و همچنین اهمیت آن برای دولت ها، گفت: صنعت پخش نیاز به سرمایه در گردش بیش تری دارد و بانک ها باید تسهیلات ارائه دهند.

همچنین محمدرضا مرادی، عضو هیات مدیره انجمن صنعت پخش و مدیرعامل شرکت داروپخش، در این مراسم، خواستار به روزرسانی این صنعت شد و گفت: در حوزه توسعه کسب و کار (R&D) صنعت پخش ایران نیاز به توسعه بیشتری احساس می شود و نوع فعالیت شرکت‌های پخش در ایران با آنچه که در دنیا انجام می شود، متفاوت است.

مرادی، با تاکید بر لزوم گذار از مدل سنتی به مدرن در صنعت پخش، تصریح کرد: اصرار بر مدل سنتی، ضعف در بخش تحقیق و توسعه، نقش کمرنگ تکنولوژی و مقاومت در برابر تغییر از جمله چالش‌های صنعت پخش ایران است که باعث شده صنعت به روز نباشد.

مرادی، اظهار کرد: با این تفاسیر، صنعت پخش باید از فروش محوری به سمت خدمت محوری، از محوریت ویزیت به پشتیبانی، از تورهای توزیع به تحویل سریع، از ناوگان حجیم به ناوگان سبک، از فروشنده به پشتیبان تکنولوژی و از فروش حضوری به آنلاین حرکت کند.

قیمت گذاری دستوری، چالش صنعت پخش

در ادامه این همایش، سهراب کارگر، رییس انجمن صنعت پخش ایران نیز به بیان برخی چالش های نظام توزیع پرداخت و گفت: نبود نظام مدون و متولی مستقیم در صنعت پخش، موازی کاری و قیمت گذاری دستوری از جمله مهم‌ترین چالش‌های این صنعت محسوب می شود.

کارگر به لزوم برنامه ریزی برای تدوین قانون نظام جامع توزیع و سند جامع استراتژیک صنعت پخش تاکید و تصریح کرد: صنعت پخش نقش مهمی در نظام تنظیم بازار و توزیع کالا دارد و می‌تواند برای افزایش فروش تولیدکنندگان و واردکنندگان و مقابله با قاچاق نقش پررنگی ایفا کند.

وی از ایجاد انجمن ملی صنعت پخش خبر داد و گفت: این انجمن بر اساس یک برنامه ریزی سه ساله در حال ایجاد است و یک کنفرانس توزیع و فروش محصولات با همکاری کشورهای همسایه نیز تشکیل می شود.

فهرست